Tuesday 30 June 2009

START YOUR ENGINE NOW

Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir
semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu
kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan
sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu
pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi.

Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5
minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan,
pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta
untuk memulakan perjalanan.

Patik syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader macam tu Patik
ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk
menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa
berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini
diajar? Kalau tak silap Patik, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu
yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di
JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada
belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di
dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana?

Berdasarkan pemerhatian Patik dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin
telah dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk Patik start
panaskan enjin kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian
bapa Patik pula bila dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk Patik masa
nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa Patik pun setiap pagi sebelum nak pergi
kerja panaskanlah juga enjin Volvo kegemarannya.. Kemudian bila Patik dah
besar, dah pakai kereta sports dua pintu, Patik pula ikut panaskan enjin
kereta. Tapi sebenarnya Patik tak buat. Sebab Patik ada ilmu pengetahuan
tentang enjin. Tambah lagi biasanya Patik bangun lambat. Soalnya sekarang
adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa
keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula
panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan
dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak
digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen
nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan.
Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun, United Kingdom dan di Amerika
Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin
kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi
5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang
terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu
persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin
kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke
jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia? Patik rasa memang
dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu
Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature".
Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih
dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius.
Oleh itu membiarkan enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah
bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik
jika memandunya atau dengan kata lain stail Amerika, lagi 'gentle' kalau
pandu terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura
(idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah.
Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan
sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding
silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder
lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa
yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada
pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh
jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila
ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam
pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang
tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia
akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari
ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan.
Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi
apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling),
bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap
air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan
paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang
dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia
pun Patik tengok dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk
mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran
sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini
termasuklah men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida,
mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan
hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan
sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah
pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan
pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati
dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu
400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat
panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan
tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya
kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di
suhu yang mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan
meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam
keadaan pepura (idling) maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur
dan tak bekerja. Lu orang syak apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan
enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api,
mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula
kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin
juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin
ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga
satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak
di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan
enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat
memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan
penjuru komponen dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap
enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak
pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin
laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing
seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk
memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang lu orang perlu buat?
Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya
lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung
pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing
bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up
enjin keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu
orang kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta,
terus blah cepat-cepat.
Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga
keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi enjin kereta
terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar
dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu
orang tidak bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan
bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan
tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu
enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh
menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang
ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin
dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan beratus
ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah
hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh
menjahanamkan enjin dan dunia?

A todos los demás, gracias por sus opiniones